1. Siapakah Toyota Capital Malaysia Sdn Bhd?
    Toyota Capital Malaysia Sdn Bhd (dahulu dikenali sebagai UMW Toyota Capital Sdn. Bhd.) adalah anak syarikat Toyota Financial Services Corporation, yang mengkhususkan kepada pembiayaan kenderaan untuk Toyota Motor Corporation seluruh dunia.

  2. Apakah jenis-jenis pembiayaan kenderaan yang disediakan oleh Toyota Capital Malaysia?
    Berperanan sebagai pusat sehenti, kami menawarkan pembiayaan kenderaan bagi memenuhi keperluan anda - sama ada peribadi atau perniagaan, kenderaan individu atau urusan rasmi. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.

  3. Bolehkah saya membeli skim insurans pada masa yang sama apabila saya membeli kereta di bawah pelan pembiayaan kenderaan Toyota Capital?
    Ya. Apabila anda membeli kereta di bawah pelan pembiayaan kenderaan Toyota Capital, skim insurans dapat dibuat pada masa yang sama. Anda boleh memilih untuk memperbaharui dengan panel insurans kami: - MSIG Insurance (Malaysia) atau Etiqa.

  4. Sebagai pelanggan Toyota Capital Malaysia, adakah saya layak mendapat sebarang perkhidmatan tambahan?
    Kami menawarkan perkhidmatan pembaharuan insurans dan cukai jalan yang cukup mudah menerusi panel insurans kami.Hubungi kami untuk maklumat lanjut.

  5. Di manakah lokasi Toyota Capital Malaysia?
    Kami mempunyai beberapa cawangan Toyota Capital Malaysia di Selangor, Johor, Pulau Pinang, Kuching dan Kota Kinabalu. Hubungi kami untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai alamat dan lokasi pengedar Toyota Capital Malaysia. Di samping itu, kami mempunyai wakil di pengedar UMW Toyota Motor di hampir setiap negeri. Klik di sini untuk pengedar UMW Toyota Motor.

  6. Apakah waktu operasi Toyota Capital Malaysia?
    Waktu operasi kami dari jam 8.00 pagi hingga 5.30 petang (Isnin hingga Jumaat, tidak termasuk cuti umum).

  7. Bagaimanakah saya boleh menghubungi Toyota Capital Malaysia?
    Anda boleh menghubungi kami di 603-7962 6000 atau hubungi kami untuk maklumat lanjut.

  8. Bagaimanakah saya boleh membuat pembayaran ke Toyota Capital Malaysia?
    Toyota Capital Malaysia menerima pembayaran menerusi pelbagai saluran. Hubungi kami untuk maklumat mengenai Ways2Pay.

  9. Adakah saya perlu membayar yuran pengurusan untuk mengambil pembiayaan kenderaan menerusi Toyota Capital Malaysia?
    Yuran pengurusan yang minimum akan dikenakan bergantung kepada jenis penyelesaian pembiayaan kenderaan.

  10. Bagaimanakah saya boleh memohon bayaran balik lebihan bayaran?
    Sila lengkapkan Borang Giro dan hantar melalui e-mel ke cs@toyotacapital.com.my atau faks ke 03-7962 6076. Klik di sini untuk memuat turun Borang Giro.

  11. Bagaimanakah saya dapat memaklumkan kepada Toyota Capital alamat surat-menyurat baharu?
    Sila lengkapkan borang pembaharui alamat surat menyurat dan hantar melalui e-mel ke cs@toyotacapital.com.my untuk tujuan pengesahan.
    Klik di sini untuk memuat turun borang (Bahasa Ingeris)
    Klik di sini untuk memuat turun borang (BM)

  12. Bagaimana saya boleh memohon kad pendaftaran asal untuk simpanan sendiri?
    Sila lengkapkan borang permohonan untuk menghantar kad pendaftaran melalui perkhidmatan kurier dan hantar melalui email ke cs@toyotacapital.com.myuntuk tujuan pengesahan.
    Klik di sini untuk memuat turun Borang permohonan untuk menghantar kad pendaftaran melalui perkhidmatan kurier.

  13. Bagaimanakah caranya jika saya ingin mengetahui lebih lanjut mengenai promosi Produk dan Perkhidmatan Toyota Capital?
    Anda boleh melengkapkan borang Go Green dan hantar melalui email ke cs@toyotacapital.com.my
    Klik di sini untuk memuat turun borang Go Green.

  14. Bagaimana saya boleh menyemak baki pinjaman dan lain-lain perkara berkaitan dengan pinjaman?
    Sila lengkapkan borang permintaan TCAPM (Request Form) dan hantar melalui email ke cs@toyotacapital.com.my
    Klik di sini tuntuk memuat turun borang permintaan TCAPM (Request Form).

  15. Saya berminat memohon pinjaman menerusi Toyota Capital. Bagaimana proses permohonan
    Klik di sini untuk memat turun borang (Pelanggan Sedia Ada)
    Klik di sini untuk memuat turun borang (Pelanggan Baharu)

  16. Adakah Toyota Capital akan menghantar resit rasmi kepada saya selepas saya membuat pembayaran bulanan?
    Tiada pengeluaran Resit Rasmi kerana Penyata Akaun hanya akan diberikan berdasarkan permintaan.
    Muat turun aplikasi TCAP EZ Connect dari Appstore / Play store atau e-mel kami di cs@toyotacapital.com.my untuk mendapatkan Penyata Akaun.
  1. Apakah Toyota EZ Beli?
    Ia adalah pelan pembiayaan kenderaan yang mudah, bagi sesiapa sahaja untuk mendapatkan kereta Toyota pertama mereka dengan ansuran yang lebih rendah. Toyota EZ Beli adalah Pembiayaan Sewa Beli dimana anda menikmati ansuran bulanan yang lebih rendah dalam tempoh 3 tahun pertama dan peningkatan secara beransur sepanjang tempoh pinjaman

  2. Berapa lama tempoh pinjaman ini?
    Toyota EZ Beli ditawarkan bagi tempoh 9 tahun untuk Toyota baharu. Dari tempoh 9 tahun, Peringkat 1 adalah tahun pertama ke-3, Peringkat 2 adalah tahun ke-4 hingga ke-6 dan Peringkat 3 adalah tahun ke-7 hingga ke-9.

  3. Berapakah jumlah pinjaman?
    Pinjaman maksimum adalah 90% dari harga kenderaan. Termasuk Insurans & Cukai Jalan.

  4. Apakah perbezaan antara pelan ini berbanding Pembiayaan Sewa Beli Kenderaan yang lain?
    Toyota EZ Beli membolehkan anda menikmati bayaran balik bulanan yang lebih rendah dalam tempoh 3 tahun pertama dalam tempoh pinjaman dan seterusnya peningkatan secara beransur selari dengan kemajuan kerjaya anda. Ia berbeza berbanding Pembiayaan Sewa Beli Kenderaan yang memerlukan anda membayar ansuran bulanan sama sepanjang tempoh pinjaman.

  5. Berapakah ansuran bulanan terendah?
    Ia hanya RM498 sebulan berdasarkan pinjaman sebanyak RM73,800 untuk Toyota Yaris 1.5J. Sah bagi kawasan Semenanjung Malaysia, kecuali Langkawi. Ansuran bagi pelan lain mungkin dalam lingkungan RM790 sebulan.

  6. Saya tertarik dengan bayaran bulanan yang lebih rendah bagi Peringkat 1. Adakah saya mampu membuat bayaran yang lebih tinggi bagi Peringkat 2 atau Peringkat 3 selepas itu?
    Usah risau! Bayaran balik dalam Peringkat 2 hanya mempunyai kenaikan yang sederhana. Berikutan kemajuan kerjaya, anda mampu untuk membuat bayaran ansuran berkenaan. Pada akhir Peringkat 2, anda boleh memilih 'trade-in' kereta berkenaan untuk mendapatkan Toyota baharu menerusi Toyota EZ Beli.

  7. Selepas Peringkat 2 berakhir, jika saya tidak mampu membuat bayaran lebih tinggi pada Peringkat 3, apakah pilihan saya?
    Anda boleh memilih untuk membuat penyelesaian awal pinjaman kereta. Hanya 'trade-in' kenderaan anda untuk mendapatkan Toyota baharu, dan nilai berkenaan boleh digunakan untuk mengimbangi baki pinjaman.

  8. Saya baru memulakan kerja pertama saya 2 minggu yang lalu, adakah saya layak untuk pakej pembiayaan kereta ini?
    Anda boleh memohon Pakej Pembiayaan ini walaupun baru sahaja mula bekerja. Hanya sediakan salinan surat pengesahan pekerjaan, Sijil Diploma/Universiti, MyKad dan Lesen Memandu.

  9. Saya mencari kereta kebangsaan dimana komitmen bulanan adalah lebih rendah untuk membuat bayaran, apakah pilihan saya bersama Toyota?
    Tidak perlu runsing! Anda kini boleh membeli Toyota dengan komitmen bulanan kurang daripada RM599! Hanya menerusi Toyota EZ Beli.

  10. Bolehkah saya membayar lebih banyak bagi ansuran Peringkat 1 & 2 dan apa yang akan berlaku kepada pinjaman saya sekiranya saya membuat bayaran berlebihan?
    Ya, anda boleh membayar ekstra bagi ansuran Peringkat 1. Bayaran tambahan dianggap sebagai bayaran lebihan.

  11. Adakah saya mendapat faedah rebat daripada bayaran lebihan saya?
    Anda masih boleh menikmati rebat apabila anda menyelesaikan pinjaman anda pada akhir Peringkat 2!
  1. Apakah Toyota Drive?
    Toyota Drive adalah produk pembiayaan Islam yang menawarkan banyak ciri dan faedah yang tidak terdapat dalam Sewa Beli.

  2. Mengapakah Toyota Drive ditawarkan kepada model-model terhad sahaja?
    Toyota Drive disasarkan kepada model Kereta Penumpang kerana Malaysia adalah salah satu pasaran terbesar Kereta Penumpang di rantau ini.

  3. Siapa yang boleh memohon Toyota Drive?
    Permohonan terbuka kepada individu (umur yang sah) dan syarikat-syarikat.

  4. Apakah tempoh pembiayaan untuk Toyota Drive?
    Anda boleh memilih untuk tempoh pembiayaan di antara 3 hingga 5 tahun.

  5. Mengapa pada permulaan pajakan peminjam perlu membayar sewa 1 bulan dan deposit keselamatan?
    Memandangkan Toyota Drive dibina berdasarkan prinsip pajakan berlandaskan Syariah, ia memerlukan sewa yang akan dibayar pada awal bulan. Deposit keselamatan akan dikembalikan pada akhir pajakan tanpa sebarang caj tambahan, sekiranya terpakai.

  6. Bolehkah saya membuat bayaran muka jika saya mahu?
    Ya, boleh.

  7. Apakah LEV?
    LEV atau Lease-End Value adalah anggaran Toyota Capital untuk nilai kenderaan anda pada akhir tempoh pembiayaan yang dipersetujui.

  8. Sekiranya berlaku kemalangan, adakah LEV saya akan terus terjamin?
    Ya, dengan syarat semua kerja pembaikan dilakukan di bengkel UMW Toyota Motor yang sah.

  9. Adakah saya perlu membayar yuran pentadbiran untuk mengambil pembiayaan kenderaan dengan Toyota Capital Malaysia?
    Yuran pentadbiran yang minimum akan dikenakan bergantung kepada jenis penyelesaian pembiayaan kenderaan. Klik di sini untuk Yuran Pengurusan

  10. Apakah GAP?
    GAP bermaksud Jaminan Perlindungan Kenderaan (Guaranteed Auto Protection).

  11. Bagaimana saya mendapat manfaat daripada liputan GAP?
    Sepanjang tempoh pajakan, pelan Toyota Capital akan melindungi anda dari membayar baki jumlah penyelesaian takaful/insurans, yang akan dibuat berdasarkan nilai pasaran kenderaan, dan juga jumlah tertunggak sekiranya terdapat kerugian yang berpunca dari kecurian atau kemalangan. Jika jumlah insurans melebihi jumlah penyelesaian, anda akan menerima semula lebihan wang yang telah dibayar tertakluk kepada terma dan syarat.

  12. Adakah saya perlu membuat bayaran tambahan untuk liputan GAP?
    Tiada caj tambahan untuk liputan GAP.

  13. Apakah pilihan yang ada untuk saya di tempoh akhir pajakan?
    Beberapa pilihan yang tersedia adalah:-
    1. Trade-in untuk model baharu Toyota
    2. Hanya dengan memulangkan semula kereta sedia ada
    3. Memiliki kenderaan sedia ada melalui kaedah berikut:
      1. Pembiayaan pada kadar kenderaan baharu
      2. Membeli kereta Toyota tersebut melalui jaminan Nilai Akhir Pajakan (LEV)

  14. Apakah kadarnya jika saya mahu membuat pembiayaan semula pinjaman?
    Jika anda membiayai semula pinjaman di bawah kategori Sewa Beli, Toyota Capital akan menawarkan kadar kenderaan baharu untuk anda.

  15. Sekiranya saya hendak memulangkan kenderaan saya, apakah perkara penting yang perlu saya tahu?
    Jika anda memilih untuk memulangkan kenderaan pada akhir tempoh pajakan, anda bertanggungjawab untuk membayar apa-apa pembaikan atau penggantian kenderaan yang melebihi klausa normal haus dan lusuh. Anda juga perlu membuat bayaran tambahan jika memandu melebihi kilometer yang dinyatakan di dalam kontrak.

  16. Bolehkah saya memilih syarikat Takaful / Insurans?
    Tidak, Takaful / Insurans mesti ditaja jamin oleh syarikat Takaful / Insurans yang dilantik oleh Toyota Capital Malaysia. Ini adalah untuk memastikan anda dapat menikmati manfaat Toyota Drive.

  17. Siapakah yang akan memperbaharui Takaful / Insurans dan cukai jalan saya?
    Toyota Capital akan memperbaharui Takaful / Insurans dan cukai jalan anda setiap tahun dan menyerahkan polisi insurans dan cukai jalan kepada anda tanpa sebarang caj tambahan.
  1. Bolehkah saya bertukar dari padaToyota Flexi Plan kepada pembiayaan kenderaan kadar tetap?
    Ya, anda boleh beralih pada bila-bila masa tanpa kos.

  2. Ada sebarang caj kelewatan yang akan dikenakan? Jika ada, berapakah kadarnya?
    Caj kelewatan ialah 2% ke atas BLR di mana terma caj merupakan pada kadar boleh ubah faedah ringkas yang dikira setiap hari.
    Contoh:
    Kadar Ubah Toyota Flexi Plan = 6.75% setahun.
    Caj Lewat = 6.75% + 2% = 8.75% dikenakan pada ansuran tunggakan, dikira setiap hari.

  3. Bagaimana faedah penyelesaian awal dikira?
    Jika anda membuat pembayaran dalam tempoh 7 hari dari tarikh matang, tiada faedah akan dikenakan sehingga tarikh matang berikutnya. Jika anda membuat pembayaran selepas 7 hari, faedah penuh yang terkumpul sehingga tarikh matang akan dikenakan ke akaun anda.

  4. Adakah terdapat sebarang rebat statutori pada kadar berubah-ubah?
    Tidak.

  5. Bilakah Toyota Capital Malaysia boleh menyemak semula Kadar Pinjaman Asas (BLR)?
    Ia boleh ditukar pada bila-bila masa semasa dalam tempoh perjanjian. Kami akan maklumkan pelanggan kami melalui mel berdaftar, memberikan 14 hari untuk melaksanakan pilihan di bawah:
    1. Kekalkan bilangan ansuran yang sedia ada (tempoh pinjaman) dan ubah jumlah ansuran; atau
    2. Kekalkan ansuran yang sedia ada dan bervariasi / menambah tempoh ansuran (memanjangkan tempoh pinjaman).

  6. Sekiranya Kadar Pinjaman Asas (BLR) berubah, adakah kadar perjanjian yang dipersetujui juga berubah?
    Tidak, kadar yang dipersetujui akan kekal seperti perjanjian pinjaman yang telah ditetapkan sepanjang tempoh kontrak.

  7. Adakah Toyota Flexi Plan boleh digunapakai untuk semua model Toyota?
    Ya, ia terbuka kepada semua model Toyota.
  1. Apakah Al-Ijarah Thumma Al Bai '(AITAB)?
    AITAB adalah Pelan Pembiayaan Kenderaan Islam yang mematuhi prinsip Syariah.
    • Al-Ijarah bermakna kontrak pajakan yang mengikat pemajak (Toyota Capital Malaysia) dan peminjam (pelanggan).
    • Al Bai bermaksud kontrak jualan dimana pemilikan dipindahkan kepada penerima pajak pada akhir tempoh pajakan untuk pertimbangan yang ditentukan.

    AITAB - secara ringkasnya ialah versi Islamik bagi Pembiayaan Sewa Beli Kenderaan di mana pihak berkaitan memasuki kontrak pajakan untuk tempoh tertentu dan seterusnya memasuki kontrak jualan pada tamat tempoh pajakan.


  2. Apakah kadar semasa sekarang?
    Kami menawarkan kadar yang menarik dan kompetitif kepada pelanggan. Untuk mengetahui lebih lanjut, sila hubungi kami.


  3. Apakah margin pembiayaan dan jangka masa yang ditawarkan?
    Kami menawarkan pembiayaan maksimum sebanyak 90% untuk tempoh sehingga 9 tahun.

  4. Bolehkah orang bukan Islam menggunakan AITAB?
    Ya. Orang bukan Islam turut dialu-alukan untuk menggunapakai AITAB.
  1. Apakah Sewa Beli?
    Sewa Beli bermakna anda boleh membeli kenderaan bermotor dimana pembeli (penyewa) mengambil alih kenderaan itu sebaik sahaja dia telah membayar deposit minimum sebanyak 10% dan setelah pembayaran penuh semua jumlah ansuran bulanan tetap yang dipersetujui, penyewa secara automatik memiliki kenderaan berkenaan. Sewa Beli dikawal oleh Akta Sewa Beli, 1967 (Pindaan 1991).


  2. Apakah kadar semasa sekarang?
    Kami menawarkan kadar yang menarik dan kompetitif kepada pelanggan. Untuk mengetahui lebih lanjut, sila hubungi kami.

  3. Apakah margin pembiayaan dan jangka masa yang ditawarkan?
    Kami menawarkan pembiayaan maksimum sebanyak 90% untuk tempoh sehingga 9 tahun.